سلام

مطلب زیر به نظرم جالب آمد واگرچه شاید برای برخی سردردهای ناشی از تورم موجود در جامعه مفید نباشد! ولی برای سردرد های غیر تورمی ! توصیه می شود. گیاهان بابونه ، نعنا،کاسنی  تقریبادر بسیاری از نسخه های گیاهی برای امراض گوناگون توصیه می شود اینها را  یکی از اجزای تشکیل دهنده همه دمنوش های گیاهی خود قراردهید.

 

گیاهان دارویی

 

 

استفاده از گیاهان دارویی و خاصیت درمانی آن‌ها به زمان‌های بسیار قدیم بازمی‌گردد؛ اما در جوامع امروزی و مدرن کنونی نیز از خاصیت دارویی این گیاهان استفاده می‌شود. بسیاری از این اطلاعات ارزشمند سینه به سینه از گذشتگان به ما ارث رسیده و بسیاری از آن‌ها امروزه با روش‌های علمی به اثبات رسیده‌اند؛ بنابراین بسیاری از این گیاهان مۆثر و مفیدند و پایه و اساس بسیاری از داروهای امروزی را تشکیل می‌دهند.

گیاهان دارویی را برای اینکه اثربخشی بیشتری داشته باشند، به روش‌های گوناگون مثل دم کردن، اضافه کردن عصاره آن‌ها به آب (مانند وان حمام) و غوطه‌ور شدن در آن و... می‌توان استفاده کرد.

 گیاه زنجفیل (Ginger)

این گیاه برای سردردهای میگرنی بسیار مناسب است؛ اما در مصرف آن باید جانب احتیاط را رعایت کرد؛ زیرا اگر بیش از اندازه مصرف شود، ممکن است سبب سوزش پوست گردد. این گیاه موجب انبساط رگ‌های خونی شده و در نتیجه به پیشگیری از سردردهای میگرنی کمک می‌کند.زنجفیل در سردردهای ناشی از سرماخوردگی و همچنین سردردهای ناشی از عفونت سینوسی نیز مۆثر بوده و در واقع گیاهی نیروبخش است که می‌تواند شما را سرحال و سرزنده نگه دارد. با این گیاه آرام‌بخش می‌توانید زمانی که سردرد میگرنی ندارید، هفته‌ای دو الی سه بار حمام کنید. اما هنگامی که دچار سردرد میگرنی هستید، این گیاه موجب تحریک و ایجاد حالت تهوع می‌شود.

 قاصدک (Dandelion)

ریشه گیاه قاصدک، از آنجایی که تقویت‌کننده کبد می‌باشد، به سم‌زدایی از بدن کمک می‌کند. ریشه این گیاه برای نارسایی‌های دستگاه گوارش مناسب است و می‌تواند از بروز سردردهای میگرنی که در نتیجه خوردن غذاهای چرب و سنگین ایجاد می‌شود، پیشگیری کند.

افرادی که از سردردهای میگرنی رنج می‌برند، اگر سردرد خفیف است و به ندرت به سراغ آن‌ها می‌آید، با داروهای مسکن می‌توانند آن را تسکین دهند؛ اما در افرادی که دچار سردردهای شدید میگرنی شده و این دردها معمولاً در ماه چندین بار تکرار می‌شود، استفاده از داروهای مسکن به تنهایی نتیجه‌بخش نخواهد بود 

 بابونه (Chamomile)

 بابونه از پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی است؛ زیرا خاصیت درمانی بسیاری دارد. این گیاه به آرامی سبب تسکین سیستم عصبی بدن شده و در داشتن خوابی آرام به شما کمک می‌کند و در آرامش‌بخشی و پاک کردن افکار مزاحم از ذهن بسیار مۆثر است. گیاه بابونه برای برطرف کردن سردردهای ناشی از هیجان و استرس نیز بسیار مناسب است. از طرفی، به علت داشتن عطر و طعم مطبوع حتی برای کودکان نیز مطلوب است؛ به ویژه اگر آن را با عسل شیرین کنید.

 نعناع فلفلی یا سوسنبر (Peppermint)

این گیاه نیز از گیاهان معروف و مۆثر و برای آرام کردن سردردهای ناشی از پرخوری مفید است. از طرفی، حاوی ترکیباتی است که می‌تواند به تجزیه و هضم چربی ناشی از غذاهای پرچرب و سنگین در دستگاه گوارش کمک کند و کمک مۆثری برای کبد باشد. رایحه نعنایی این گیاه، روح و روان را آرام و احساس افسردگی و ناراحتی را از فرد دور می‌کند.

 چای سبز همراه با زنجفیل

چای سبز و زنجفیل هر دو حاوی ترکیبات ضدالتهابی هستند و سبب تسکین و آرامش می‌شوند؛ بنابراین با نوشیدن این چای می‌توانید از تشدید سردرد جلوگیری کنید.

دم کرده

 نوشیدنی مسکن

ترکیبات تشکیل‌دهنده این دم‌کرده گیاهی، علاوه بر آنکه به هضم غذا کمک می‌کند، تنش و اضطراب را نیز از بین می‌برد. این دم کرده سردردهایی را که در اثر نگرانی‌ها و استرس‌ها ایجاد شده‌اند، تسکین می‌دهد. بهتر است آن را هر روز صبح پس از بیدار شدن و هر شب قبل از خواب به مدت دو هفته میل کنید.

طرز تهیه: ریحان، آویشن و بابونه را (از هر کدام نصف قاشق چای‌خوری) در یک فنجان آب جوش ریخته و پس از 5 دقیقه که دم کشید، صاف کنید و بنوشید. در صورت تمایل می‌توانید این دم‌کرده را با عسل شیرین کنید.

به طور کلی افرادی که از سردردهای میگرنی رنج می‌برند، اگر سردرد خفیف است و به ندرت به سراغ آن‌ها می‌آید، با داروهای مسکن می‌توانند آن را تسکین دهند؛ اما در افرادی که دچار سردردهای شدید میگرنی شده و این دردها معمولاً در ماه چندین بار تکرار می‌شود، استفاده از داروهای مسکن به تنهایی نتیجه‌بخش نخواهد بود و آن‌ها باید شیوه زندگی خود را تغییر دهند و از محرک‌هایی که سبب ایجاد سردرد در آن‌ها می‌شود، به طور کامل اجتناب کنند.

 تغییر شیوه زندگی

* داشتن ساعت خواب و بیداری معین و منظم: فرد باید هر شب سر ساعت مشخصی بخوابد و در ساعت مشخصی هم بیدار شود.

* ورزش مرتب و منظم: تا جایی که امکان دارد هر روز ورزش کنید. حتی در مسافرت و یا در روزهای پرمشغله ورزش را کنار نگذارید؛ زیرا ورزش کردن سبب بهبود کیفیت خواب می‌شود و از طرفی تعداد دفعات بروز سردردهای میگرنی را کاهش می‌دهد. سطح ورزش را به تدریج بیشتر کنید؛ یعنی مدت زمانی را که برای ورزش کردن در نظر می‌گیرید و همچنین شدت حرکات ورزشی را کم‌کم افزایش دهید؛ زیرا افزایش ناگهانی خود می‌تواند سبب بروز سردرد شود. امروزه پژوهشگران با مطالعات و بررسی‌های فراوان به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که دارای اضافه وزن هستند، ورزش نمی‌کنند و سیگار می‌کشند، نسبت به افرادی که این سه مورد را ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به سردرد قرار دارند؛ بنابراین سعی کنید با تبدیل عادات نادرست و غلط زندگی به عادت‌های صحیح و مناسب، به سلامت خود کمک کنید.

* هرگز وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید و از گرسنگی کشیدن‌های طولانی مدت نیز بپرهیزید.

* تا جایی که امکان دارد، از استرس زندگی خود بکاهید. با ورزش مرتب و منظم و همچنین بهره‌گیری از تکنیک‌های آرام‌سازی می‌توانید به این هدف دست یابید.

* مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را کاهش دهید.

* از نورهای خیره‌کننده که چشم را آزار می‌دهند و همچنین چراغ‌های چشمک‌زن دوری کرده و در محیط‌های پرنور از عینک آفتابی استفاده کنید.

* به جای استفاده از انواع سس‌های آماده برای سرو سالاد که بیشتر آن‌ها حاوی مواد تشدیدکننده میگرن هستند، خودتان سس‌های متنوع و بی‌ضرر آماده کنید.